Tahap kecekapan dan kepimpinan guru boleh dilihat melalui video dibawah. Jom kita saksikan 😉😉
💖Rajah di atas berkenaan kecekapan kepimpinan guru dan tempoh perkhidmatan terhadap teori dan praktikal dapat dilihat melalui kajian yang dijalankan oleh Angelle dan DeHart (2011). Terdapat perbezaan yang signifikan dalam amalan kepimpinan guru berdasarkan faktor tempoh perkhidmatan mereka. Dapatan ini dilihat menyokong kenyataan bahawa tempoh perkhidmatan mereka atau pengalaman bekerja guru yang mempunyai hubungan lansung dengan kepimpinan guru.
💖Guru-guru yang telah lama berkhidmat lebih cenderung mengamalkan kepimpinan guru yang bersifat praktik berbanding teori- teori yang dipelajari selama mereka belajar di institusi pendidikan guru (Vlanchadi & Felda, 2013: Fairman &Mackazie, 2012). Hal ini, dapat disimpulkan bahawa semakin lama tempoh perkhidmatan guru semakin baik dari segi praktikalnya dan pergantungan kepada teori-teori sudah berkurang kerana telah menguasai banyak pengetahuan dan pengalaman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan